Detta var det första som dök upp...

när jag googlade på sockerberoende och barn

Sockerberoende en allvarlig sjukdom

Sockerberoende är ingen vedertagen beroendesjukdom, men alltfler läkare anser att man kan bli beroende av socker på samma sätt som av alkohol.
- Socker påverkar hjärnan på samma sätt som rökning och alkohol. Sötsaker kan aktivera belöningssystemet och göra dig beroende, menar Kerstin Brismar, överläkare vid Diabetescenter, Karolinska universitetssjukhuset i Solna.
Larmklockorna ljuder. Nu är det inte fett, fettrik mat, smör och grädde som experterna varnar för. Vår tids stora hälsofara är socker. För mycket socker gör dig fet, ökar risken för diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar, enligt samstämmig expertis. Och problemet skulle inte vara så alarmerande om inte sockerkonsumtionen i västvärlden ökar så oroväckande. Svenskarna är bland Europas största gottegrisar. Vi sätter i oss 13,7 kilo sockergodis och choklad per år. Dessutom tillkommer mängder av socker i den mat vi äter, dolt i halvfabrikat, färdigmat, i sötade mejeriprodukter och charkuterivaror. Och då är inte det där lilla extra medräknat, snacks, godis, läsk, kakor, vitt bröd, vin och alkohol - den renaste formen av raffinerat socker. Konsumtionen av godis och läsk ökar, visar undersökningar som Livsmedelsverket har gjort och främst bland barn, ungdomar och unga vuxna.

- Fetma och övervikt är en beroendesjukdom. Man är beroende av lustfylld mat, säger Bitten Jonsson, sjuksköterska och ledare för Bitten Jonnsson center där man behandlar personer med sockerberoende.Högt blodsocker ger skador på blodkärlen, förändrar tarmfloran, ger sämre immunförsvar och rubbar balansen i hjärnan. Nu börjar också teorin att socker kan skapa beroende på samma sätt som alkohol att slå rot. Vissa människor är känsliga för socker och reagerar med att överäta sockerrik kost. Har väl belöningssystemet i hjärnan aktiverats är personen fast i sitt beroende på samma sätt som en alkoholist.


Detta tycker jag är en fruktansvärd välfärdssjukdom som vi som föräldrar av i dag måste tänka på att minimera för våra barn så att inte det blir värre. Varför spä på problemet för kommande generationer? Redan när Lova låg i magen bestämde jag och Per oss för att Lova inte skulle få något tillsatt socker under sitt första levnadsår, men tyvärr har hon fått lite nu mot slutet, bland annat på kalaset vi var på i går. Kalas är kalas, så då om någon gång tycker jag det är ok, men annars tycker jag att man ska sätta en dag i veckan som godis-dag. Barn behöver faktiskt inte kränga massa gott i tid och otid, inte om man vänjer dem rätt från början. Jag tror säkert många tänker så här nu - Jaha, där har vi en förstagångsförälder med massor av idéer som låter bra på pappret men som inte funkar i verkligheten! Vi får väl se hur det går för henne typ!

Jag säger inte att det kommer att bli lätt, men om man inte lägger rätt grunder och vanor hos barnet, då blir det riktigt svårt, tror jag! Jag vill inte ha en 4-5 årig Lova som står rätt upp och ner och lipar efter sötsaker, hamnar över sin kurva på BVC, och grundlägger fetma. Fetma kan man få av många orsaker så jag säger inte att fetma alltid är fel, man kan ha fel på sin ämnesomsättning. Vad jag menar är att jag vill inte vara med och bidra till Lovas fetma om jag kan undvika det/minimera det.

Tyvärr lever jag inte själv som jag lär...jag är en riktig gottegris, men för Lovas skull kan jag tänka mig att ändra på mig! Hon är mitt barn som jag har ansvar för. Om hon trillar och slår i huvudet hårt åker jag till doktorn, oftast är det inget allvarligt när detta händer, men jag gör det ändå för det är en fysisk synlig skada..det kanske blöder...men om jag skadar henne innefrån med en massa tomma kalorier och skitmat, är det inte lika illa då?

Rätta mig om jag har fel, men jag kände att det var dags för ett sånt här inlägg nu....


Kommentarer
Postat av: Josse och Hilma

WOW!!! 13,7 kg om året... ja där är mina överviktskilo haha!! Bra inlägg! Man får ju sig en tankeställare. Vi ska oxå ha en bestämd dag i veckan då vi myser till det med godis och all annat skit men det är inte bara för Hilmas skull utan för hennes sockesöta mamma oxå =)Och det ska vara den Lördagen när vi har Ebba, så varann Lördag har vi bestämt. KRAM

2010-02-21 @ 00:32:17
Postat av: Maria

Vi ger bara Malcolm på lördagar hur det än är, Henry är svårare, för han ser ju när vi äter och vi äter lite titt som tätt tyvärr. Vi får bättra oss.

Du har rätt i det du skriver, tack för påminnelsen. Tur man har någon klok i sin vänskapskrets som kan styra upp en i bland hahahahahahahahah:) Svårt med din familj där, men de fattar nog tillslut om du inte ger dig.KÄMPA Vi har en febrig Malcolm här med så det är inte bara din Per som ligger på soffan och tycker synd om sig. Krambananas

2010-02-21 @ 13:52:46
Postat av: Jennie

Josse och Hillis: Bra ju, att ni har bestämt en dag:) Ja, det är väl lördag som är bäst och så får Ebba med va med:) Jo det är ju i allra högsta grad för en annans skull också som man ska göra det...alla vinner på det. Kram till er



Maria: Stackars lilla Malcolm, hoppas han kryar på sig snart:) Vet vad du menar, det är lätt att äta lite för ofta, och inte tänka på att barnen då också får i sig, förmodligen var gång, om de är i närheten. Henry är ju i den åldern med så att han fattar att det är något gott, och varför får alla utom jag och så...Klok, det vet jag inte om jag är, men jag har en stor skopa sunt förnuft. Det är ju egentligen bara det...Vill ju inte att Lova ska lägga dåliga vanor, vilken mamma vill det? Eftersom det är lättare sagt än gjort så får man tänka till hur man ska lösa biffen. KRAMAR till er också:)

2010-02-21 @ 14:00:27
Postat av: Caroline

Leia fick godis första gången påsk när hon var 2 år och typ 9 månader. (en skumtomte på julen 2 år och 6 månader). Bullar har hon dock börjat få när hon blev ca 1.5 år. Nu får hon godis på lördagar, fast bara lite. Annars har vi ej dessa "sockerflingor" som finns på marknaden, inte heller tex oboy, start eller annat som det är uppenbart mkt socker i. Vi kanske är lite väl återhållsamma men hellre det.

kram till dig

2010-02-21 @ 20:45:04
URL: http://familjensweetie.blogspot.com
Postat av: Josse och Hilma

Nej varför skulle vår familj trycka i Lova något hennes mamma inte vill?? Det handlar ju inte om att kämpa för varken jag eller någon annan i min familj skulle trycka i Lova något Jennie inte vill att Lova ska äta. Så illa funtad får man ju inte bli så man gör något så dumt mot någon familjemedlem. Gäller nog kämpa som egen mamma då om man går ut för den saken att inte trycka i sina barn massa skit!

2010-02-21 @ 22:06:07
Postat av: Jennie

Caroline: Nej, jag tycker ni gör helt rätt. Innan 3 årsålder behöver de ju eg. inte godis och liknande. Bra jobbat! O boy och flingor med socker, den som ger sina ungar det har ju helt tappat greppet, anser jag! Helt sjukt att ge det som frukost ju...

Kram

2010-02-21 @ 23:11:16
Postat av: Jennie

Josse: Jag fick läsa din kommentar typ 3 gånger innan jag fattade vad du menade;):) Det var ju inte till mig, det var svar på Marias kommentar ovan! Skriv i så fall "Maria" innan du skriver svaret!!! Ett tips bara, Kram till er, puss från Lova till Hillis



Hoppas Maria kikar på dessa kommentarerna igen då, annars kan jag säga att jag tror hon menade att jag skulle kämpa för att ni skulle förstå att det inte hjälper helt och hållet om ni bara undviker ge Lova massa socker, ni måste även förstå att det gäller era egna barn när de är tillsammans med Lova. Det är där problemet ligger. Om Lova ser tex Hillis äta godis en tisdag hemma hos mamma, som mamma bjuder på, så vill ju givetvis Lova också ha. HUR LÖSER VI DETTA? Det är detta jag menat hela tiden, men jag skriver som en kratta ibland så det är inte alltid det fråmgår, hehe;) Fast nu har ni ju bestämt att Hillis och Ebba bara ska få varannan lördag. Frågan är hur Johanna ställer sig?? Fattar du vad jag menar?? Ring mig annars:)



Ja det blev en go diskussion om detta, perfekt:)

2010-02-21 @ 23:30:28
Postat av: Anonym

Nu fattar jag =) Men jag tror inte att mamma hade gett Hilma godis en Tisdag när inte Lova får. Hon ger ju inte ens Texas resterna av maten när Jonsson är där för hon vet att Jonsson inte får äta vanlig mat. Som tex resterna från kalaset dom fick ju inte Texas försen Jonsson hade åkt hem. Så med mamma är det nog ingen fara, hon vet och förstår att hon inte ska ge om vi inte vill. Sen äter ju inte mamma och pappa godis i veckorna, inte som jag märkt jallafall. Har inte sett en godisbit i veckan här sen vi flyttade hit i Dec. Popcorn vet jag att dom har poppat nångång. Håller med Carro om oboy och sockrad cornflakes. Men äter barn cornflakes innan 2 år? För det har vi aldrig gett Ebba men oboy kan hon få nångång. Jag skulle aldrig ge Hilma godis framför Lova ( när Lova förstår vad godis är). KRAM

2010-02-21 @ 23:49:15
Postat av: Jennie

Josse: Haha:) Ja bra, det är så mycket skrivet nu, men bra att du vet vad jag menar;) Nej, men hennes äldsta, alltså Carolines Leia, är 4 år nu. Då skulle de ju kunna äta flingor, det var nog så hon menade! Nej, det med en tisdag är ju och ta i, men kakor har dem, det har jag sett. De kanske har bättrat sig? I alla fall ska de få göra det nu när vi bestämt att Lova och Hilma inte får:) Men då är du och jag på samma våglängd i alla fall, ska prata med Johanna också...Jag tror aldrig Ebba eller Agnes skulle ge Lova godis om vi sa till dem, men åter igen, det är när Lova växer upp som det blir problem...men det ska vi nog kunna lösa! Kram till er:)

2010-02-22 @ 15:27:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0