Ja, det är Sverige...



det är Skåne! Närmare bestämt Båstad och utsikten från "italienska vägen". Det är så underbart fint att man tappar andan flera gånger om. Hur det upplevs i verkligheten går givetvis inte att få ner i ord eller på bild, men här kommer en bild som är tagen från rastplatsen. Jag och syster stannade till och knäppte denna då vi var på väg från stugan i Skummeslöv till Hasses lada i Båstad. Där skulle det shoppas...och det shoppades....inte mycket, men lite! På "Rackarungar" hittade jag en vinteroverall till Lova, nämligen Rainbow från Molo. En flerfärgad randig och underbar overall som hon kan ha hela vintern ända fram i mars nästa år. Jag köpte den inte, men den ska beställas från nätet inom kort. Vi provade den i butiken och kom fram till att på grund av Molos lite stora storlekar klarar sig lilla Lova med en 86:a hela året ut...minst!

Däremot fyndade jag en fin overall till Lova i mörkt jeanstyg med huva och tossor. På baksidan var det fickor precis som på ett par jeans. Den var så fräck denna overall att jag inte kunde låta bli. Tyvärr kommer hon förmodligen bara att kunna ha den fram till i oktober. Dessutom blev lilla fisen ett par jeanstights rikare. Jag hittade ett par svarta i sliten modell i jeansimitation. Superläckra!

Utöver shopping och helt underbart väder lunchade vi med en varsin ciabatta med salami/brieost, men den korta lunchen blev ett smärre kaos då Lova vägrade sitta fint, äta sin burkmat och låta sin mamma äta ifred. I stället fick moster Johanna byta den mest välfyllda bajsblöja hon sett och ränna runt med en rastlös Lova på gräset. Helt plötsligt fick min inredningstokiga syrra syn på en av de andra gästernas kassar där det stod "Design Stockholm outlet" och började kolla sig omkring efter shopen vi uppenbarligen missat. Jag förstod att lunchen var till ända, plockade ihop våra tillhörigheter och vandrade mot butiken.

Väl hemma igen upptäckte jag att jag glömt Lovas fina sked med fodral från Tupperware som är perfekt att ha med i skötväskan. Den la jag på tallriken efter restaurangbesöket. Smart som fan, men i kaoset som blev så fungerade inte min annars så skärpta hjärna som den borde;) Skämt å sido, inget fungerar i min kropp sen jag blev mamma...inte ens fettförbränningen! Den ligger på latsidan.

Shopping har varit ett centralt inslag under dessa sista dagar i mitt liv. I går var det sista dagen med gänget i stugan. Jag, Lova, syrran, Kim, Ebba och Agnes åkte in till Mellby och käkade lunch. Givetvis passade vi på att kolla in Lindex och Kappahl, och visst, där var lite rea bland barnkläderna! Ebba och Agnes valde att vara i lekrummet en timme medan vi vuxna plockade ihop lite nödvändigheter på Maxi. Några bok och tidningsköp blev det för min del, en almanacka och ett hårspray.

Men givetvis har det inte bara varit shopping, utan även trevliga pizza och grillkvällar med kusinerna och deras busungar, bad i havet och fotbollsmatch mellan barnen och deras pappor. Jag och syrran var supportrar och plastmorsor till de barn som av någon anledning klev av planen med stora krokodiltårar. Hos oss fanns alltid en tröstande famn! Första kvällen belastade vi den lokala pizzerian med inte mindre än 13 portioner mat, en blandning av pizzor och hamburgare. En halvtimme senare kunde Kim och Mattias kvittera ut maten mot 1500 riksdaler. Mätta och belåtna satt vi sedan uppe hela kvällen och en bit in på natten och njöt av sällskapet, lite alkohol och skitsnack. Ingen tvekan om att vi har kul ihop, kusiner och kusinbarn!

Andra kvällen lastades marinerad fläskytterfilé på grillen och pommes i ugnen så att det skulle räcka till ett helt kompani. Sallad skars upp och läsk, öl och cider inhandlades. Två såser dukades upp. Lagom till maten fick Lova för sig att hon var trött och ville sova i sin vagn. Jag missades således hela måltiden! Så kan det vara!!

Med oss i stugan har också familjens maskot Johnsson varit, en fyrbent tuffing som gärna äter rester, slickar av barnen kring munnen och sniffar sig till eventuella bajsblöjor. På grund av alleriger har han dock inte fått gosa ner sig i sängarna i stugan, inte ens i soffan. Han fick hålla sig i hallen på nätterna och på tomten på dagitd. Stugan har fått sig en total makeover, eller i alla fall påbörjan till en sådan. Baksidan och ena gavlen har blivit mörkgrå med vita knutar istället för blå med vita/vinröda knutar. Dessutom har fönster bytts ut! Det blir nog fint när allt är klart. 

I går kom jag och Lova hem till vardagen igen. Vi stannade till och hälsade på mina föräldrar som jobbar för fullt med sin altan/soldäck. Nu tar de dock en paus och åker ut med sina närmsta vänner till stugan i helgen. Det är de väl förtjänta av, tycker jag! Att vara i 60 årsåldern och jobba som en 30 åring kan inte vara bra i längden.  Att en 30 åring (läs jag) ger en 60 åring (pappa) pekpinnar och hotar med att sluta hälsa på om han inte tar semester, kanske inte heller är helt normalt....vad vet jag!?! 


På gång framöver:
 
10 augusti - Min bror fyller år, kalasdax!!
16 augusti - Per kommer FÖRHOPPNINGSVIS kunna slå upp portarna till sin verstad
21 augusti - Kräftskiva hos mina föräldrar med äkta havskräftor från Västkusten 
29 augusti - Astrid Lindgrens värld med mina systrar och familjer
  

Kommentarer
Postat av: Janina

Ni verkar ha haft en fullspäckad vecka! :) Om du skulle känna för att sälja jeans-overallen så hojta till! :) Kram Janina

2010-08-06 @ 16:19:20
URL: http://enkarleksresa.blogspot.com
Postat av: Jennie

Ja det var några fina och roliga dagar i stugan! Det är inte helt omöjligt att jag säljer overallen när den blivit för liten till Lova:)

Tack för i tisdags, trevligt att ses igen...även om det bara var för en kort stund. Kram

2010-08-06 @ 20:53:18
Postat av: Maria

Som vanligt fullt upp och mkt på gång:) Molos overaller är jättefina och ett bra köp. Kramelikram

2010-08-10 @ 10:45:53
Postat av: Jennie

Nja, ganska fullt upp just nu! Lite mer jobb än väntat på gång och det stjäl tid;)

Kram

2010-08-10 @ 22:29:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0