Blandade känslor på Lovas 1 årsdag



Kusin Simon och Lova som öppnar present innan katastrofen är en faktum!

I går firade vi Lovas 1 årskalas och festen innehöll både glädje och tårar..och då menar jag inte glädjetårar, tvärr! Det hände så mycket att jag faktiskt inte vet hur jag ska börja skriva. Våra gäster anlände och maten serverades, potatisgratänger, exotisk bricka och bröd. Maten var supergod och allt flöt på men när plåt nummer två med gratäng stod i ugen hör vi bara hur det smäller till högt från ugnen. Ugnsluckan hade splittrats i tusen bitar och hölls endast på plats av nåt skyddshölje. Några bitar splittras glas fick vi sopa från golvet och festen kunde fortsätta. Det blev filmtajm för barnen och några tog en tur ut i skog och mark för att få frisk luft. Runt huset finns stora ängar där hästar går, skogen ligger tätt intill och där är väldigt fridfullt. Presentöppningen tog sin början och min kamera pajade i samma stund, så de flesta foton ligger nu på min mammas kamera. Alla barnen ville såklart hjälpa 1 åringen att öpnna hennes paket, hon själv var mest intresserad av de fina snörena som var runt paketen ;) I paketen fanns massor med fina saker, en cykelhjälm, en BRIO dragleksak, kläder, lektält, pengar till Lovas sparfond, pengar till en bokhylla från IKEA, badhandduk med barbapappa, en stor mjukis hundvalp, presentkort på första koppen till Lovas servis, böcker, teckningar och söta kort. I posten fick hon också teckningar och söta kort. Tack alla för de fina presenterna!! 

När det var dags för tårta och kaffe uppdagades en katastrof som gjorde att jag några minuter senare stod och lipade i armarna på min syster Johanna. Lova hde fått i sig en stor dos ventolin som egentligen tillhörde hennes kusin Hilma. Lova hade fått den på en nappflaska i tron om att den genomskinliga vätskan var vatten. Under en halvtimmes tid hade Lova fått i sig inte mindre än 25 ml ventolin och jag fick spelet totalt. Dagsdosen för en liten i Lovas viktklass är 7, 5 ml/dag. Jag blev skräckslagen, paralyserad och bara grät. Som tur va var min syster Johanna handlingskraftig och ringde giftmedelscentralen (jag tror att det heter så va?) Vi skulle ge henne en halv deciliter neutraliserande kol. Vi hade tur igen och det visade sig att Anna och Patrik hade det hemma, så att Patrik slängde sig i bilen och åkte hem och hämtade detta. Lova totalvägrade kolet...såklart! Vilken unge vill ha det? Några ml fick vi nog i henne. Stämningen på kalaset var sedan länge spänd och barnen undrade såklart varför jag stod och lipade. Lova fick hög feber och verkade slö, hon hade jättehög hjärtfrekvens och jag kände inte alls igen henne. 

Vi ringde ambulans som tog gooooood tid på sig, mer än 20 minuter, och under denna tiden ville jag bara sjunka genom golvet. De visste läget och tydligen var det inget akut, det borde kanske ha tröstat mig, men det gjorde det inte. Jag kände ju hur hennes hjärta skenade iväg och hur slö hon verkade. När de kom låg Lovas temp. på 39,4 och hon var alldeles rödmossig i ansiktet. Hon fick en panodil supp och vi satte oss i ambulansen. På väg till sjukhuset, en resa på ca 45 min, lättade febern men pulsen var fortfarande hög. När vi kom in till barnakuten togs Lova omhand omgående och alla hennes värden mättes. Det enda vi kunde göra var att vänta och sedan när värdena togs nån timme senare hade pulsen sjunkit, tack och lov! Hon åt en fruktpuré som jag hade i väskan och verkade piggare och piggare. Min kompis Anna var med hela tiden, tack snälla Anna för det :) 

Efter lite mer än två timmar på barnakuten kunde vi klä Lova och åka hem. Jag kan inte påstå att jag sov många timmar i natt, tankarna flög runt i huvudet och jag gick igenom varenda detalj om och om igen, och låg och lyssnade efter Lovas andetag...precis som jag gjorde när hon var nyfödd!

Vilken pärs och vilken 1 årsdag för lilla Lova :(  Inte nog med detta så har hon sin hosta och sin förkylning kvar och dagen i går började inte så bra heller. Jag skulle duscha henne så att hon var ren och fin inför kalaset, men hur kul är det att duscha när man är lite hängig? Lova fick ingen bra start på sin dag om jag säger så. Nej, den här dagen vill jag helst bara stryka ett stort streck över och börja om från början...

Min lilla tjej blev i alla fall 1 år i går och det är inget jag kan spola tillbaka och radera. 1 år och ingen bebis längre, var sjutton tog tiden vägen? Det lilla, sköra är sedan länge borta och nu blir hon alltmer barn, om ni förstår vad jag menar? Detta har ju sina fördelar också, tänk om hon fått denna dosen medicin när hon var endast någon månad, hemska tanke :(

Till sist, jag är så oerhört tacksam mot alla er som hjälpte mig i går, mina systrar Josse och Johanna, Anna och mamma. Josse hade hand om Lova så jag kunde äta ostört, jag som inte ens fått frukost i går. Johanna för att du skötte hela ruljansen när Lova fått för mycket ventolin, Anna för att du hängde med till sjukhuset och mamma som fixade och trixade med förberedelserna inför kalaset, fick städa undan allt efteråt då jag var på sjukhus, hade hand om Lova stora delar av denna dagen så jag fick samla mig och ringa viktiga samtal. Med mig hem i kväll fick jag en påse nytvättad tvätt som denna helt omännskliga, men fantastiska kvinna, som är min mammma också har hunnit med. Hur faskien är hon skapt? Vad får hon sin energi ifrån? 

Jag har sån tur som har så fantastiska människor omkring mig

Fler foton från Lovas dag kommer att dyka upp efterhand här på bloggen.....  

 

 

 

Kommentarer
Postat av: Kiqi

Men herregud!! H`Jag ryser av obehag =( Stackars er.. Gud vilken hemsk upplevelse!



Och samtidigt stor tur att det inte var jättefarligt! Tur att hon inte var superliten längre. ´Förstår att du vill glömma allt det jobbiga vännen. Men samtidigt så blev din lilla sessa stor tjej =) Sitt allra första födelsedagsfirande.



Hoppas du repar dig från mardrömmen snart, ocoh att Lova har hämtat sig?!



Massa kramar från oss, och grattis igen!



KRAM

2010-04-12 @ 01:03:31
URL: http://babymama-2009.blogspot.com/
Postat av: Caroline

Men älskade vän vilket trauma! Vad skönt att allt gick bra men jag förstår att du var orolig. Men nu är det över så nu får du krama o pussa din älskade Lova lite extra!

KRAM!!

2010-04-12 @ 12:15:44
URL: http://familjensweetie.blogspot.com
Postat av: Hanna & Leon

Nämen Jennie...alltså, vilken dag! Sitter här alldeles tårögd :( Fy vad läskigt, tur att det gick bra...hade oxå reagerat som du, hade nog haft svårt att slappna av och lita på att allt är bra, och legat och lyssnat efter andetag...det står nog i innehållsdeklarationen för en mamma :)

Och du som hade fejat och donat så mycket inför kalaset, och gjort det så fint!

Ha det så bra nu, både du och Lova (och stort grattis till Lova såhär en dag i efterhand oxå!!)

så hörs vi så småningom! Kramkram

2010-04-12 @ 12:29:02
Postat av: Maria

Herregud va fruktansvärt för dig/er. STACKARS!!! Men nu är allt bra med Lova? Du som hade lagt ner så mycket tanke och arbete på kalaset och så händer detta.



Tur att din mamma verkar vara en ängel och att dina systrar var där och hjälpte till!



massor med kramar från oss här på västkusten som just nu känns tusen mil från skåne

2010-04-12 @ 12:32:05
Postat av: Kajsa

Nä men stackars lilla Lova, vilken dag. Vilken dramatik på sitt 1 årskalas. Jag följer din blogg och tycker hon är så himla söt lilla flickan. Hoppas hon är bättre nu/Kajsa

2010-04-12 @ 12:44:32
Postat av: Jennie

Tack alla för era snälla ord! Lova är precis som vanligt igen och sitter just nu och busar på golvet :)

2010-04-12 @ 14:52:18
Postat av: Malin

Men fy stackars lilla Lova! Blev alldeles tårögd när jag läste.

Vilken tur i oturen hon ändå hade. Att det upptäcktes i tid att hon hade Hilmas flaska.

När det kommer till ens barn går det inte att slappna av om det är något allvarligt som hänt. Hur mycket man än vill. Gud va skönt att du hade så många hjälpande händer runt dig när det hände. Man blir lätt så paralyserad själv.

Hur mår du nu så här i efterhand? Och Lova också? Måste vart jobbigt för din kille som var så långt borta och inte kunde komma hem. Kan tänka mig frustationen.



Och vad tråkigt att nåt sånt här hemskt skulle hända på just hennes kalas. Är självklart hemskt när det än händer. Men just på 1 årsdagen :( Och du som fixat och donat så mycket innan.



Ett stort grattis i efterskott till Lova och kramar från mig och Vilmer till er båda!

2010-04-15 @ 22:24:03
URL: http://malansnyaliv.blogg.se/
Postat av: Jennie

Malin: Jo nu i efterhand mår jag bara bra, men då var jag helt i upplösningstillstånd och bara såg värsta scenariet framför mig. Lova mår också bra, hon fick hjärtklappning, feber och blev speedad framåt kvällen och natten, men när medicinen gått ur kroppen hade hon inga men!



Tack för grattiset :) Snart är det Vilmers tur...

Kram

2010-04-16 @ 00:28:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0