Måste bara avreagera mig..

Fy, va trött jag är på den intelligensbefriade napp-diskussionen som kommer upp på varenda forum på nätet som handlar om barn. Vad är det farliga med napp? Ärligt talat, det är en sugpropp i silikon som man kokar innan användning och det är barnens trygga punkt när de ska sova eller är ledsna. Snett bett, säger vissa. Ja men har de sett hur snett bettet blir hos en unge som suger på tummen och det är precis vad ungen KAN tendera att göra om den inte får napp. Jag ger Lova napp och skulle aldrig tänka mig annat, om det inte va så att hon klart och tydligt visade att hon inte ville ha napp. När barnet är mellan 2 och 4 månader är det rent dumt att inte ge det napp med tanke på att det bidrar till att sänka plötslig spädbarnsdöd. Åtskilliga studier som gjorts visar på det. (Läs själva studierna, sök på Google)

Vissa av föräldrarna på formumet sa med stolthet att deras barn inte behövde napp men det handlar inte om det, Antingen VILL barnet ha napp eller så VILL INTE barnet ha napp. Om barnet visar att det vill ha napp och föräldrarna ändå tar den i från dem, hur smarta är de föräldrarna då? Tror de på fullt allvar att nappen kan skada, att barnet aldrig kommer sluta med den. Att de ska behöva plocka med sig napp till en 6 åring som börjat skolan? Hur rimligt är det? Och hur ofta händer det? Eller är det en duktighetsgrej att barnet inte använder napp? Är det bättre att låta barnet småskrika frustrerat än att ge det napp? Eller är det så att man som förälder inte orkar ta konflikten som det blir med barnet den dagen det är dags att vänja barnet av med napp? Alltså, jag förstår inte! 

En cigg i käften däremot, då snackar vi SKADA! Ni föräldrar som tagit nappen i från era barn för att barnet ska verka duktigt  och/eller inte får problem med tänderna och som samtidigt röker inför barnet. Ni har kraftiga problem!

Tänk att det finns såna föräldrar där ute....jag blir mörkrädd!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0