Jämlikhet!

I dag öppnade Per sin bilverkstad och ända in i slutet har han haft jobb med att installera den nya maskinparken. Dessutom fanns det el-arbete för elektrikern i dag på självaste öppningsdagen! I natt kom han hem vid 01.00 och var ordentligt trött. Jag sov sedan länge! Jag undrar var det är som får människor att satsa på eget och vad skiljer dessa människor mot andra? Hur ska man vara för att passa som egenföretagare? Driven, ambitiös, självsäker, ekonomisk och kunna marknadsföring. Dessa egenskaper är nog ett måste! Ingen kommer att göra jobbet till dig, ingen kommer bry sig ett dugg om ditt företag mer än du själv. Det krävs att du kan hålla i pengar och sköta det mesta kring pappersarbetet själv för att spara pengar - åtminstone till en början! Per har två företag och sköter bokföring för ytterligare ett. Han har att göra om jag säger så! Vad innebär detta för mig? Ja i sommar har jag både arbetat, skött hela hushållet och Lova näst intill ensam. Så i allra högsta grad påverkar detta mig. Jag är tröttare än vanligt och orkar inte riktigt med mitt sociala liv. Negativ påverkan alltså! Är detta jämlikt? Nope, det är inte vad jag kallar jämlikhet.

Men hur blir man mer jämlika när den ena faktiskt har jobb upp över öronen? Han kan ju inte direkt lägga ner delar av verksamheten, gå hem en timme tidigare -flexa som vissa kallar det! Han kanske inte ens kan ta semester de första åren? En av mina kompisar sa - Men se det från den positiva sidan, han tjänar ju mer än de flesta! Då kommer nästa fråga! Varför snackas det jämt i materiella termer? Skulle jag bli mindre utarbetad om jag hade en högre standard rent materiellt? Om bilen vi hade var nyare, om huset vi vill bygga bara är inrett med det allra lyxigaste och finaste? Nej, jag tror faktiskt inte det. Det är inte det som botar ond nacke och andra stressrelaterade problem. Jag efterfrågade jämlikhet, inte ojämlikhet där jag är köpt av min sambo. Där han slänger åt mig några tusenlappar då och då så att jag kan shoppa mig glad för en stund, glömma av eländet.

Nej, jag vill att vi delar på hushållets sysslor. Om han kan bli rik trots det, så är jag den förste att gratulera honom, men jag tänker inte köpas för pengar. På jobbet är det annorlunda, för där köper någon utomstående min arbetskraft. Hemma delar vi....så det så!!!

Hur gör ni andra?


Kommentarer
Postat av: Caroline

Hej igen vännen!

Inte hängt med i bloggvärlden så mkt på sistone.. haft så mkt med mig själv du vet. Värk, möten med läkare och alla rehab-möten varje dag!

Hur som helst, förstår att Per öppnat ny verksamhet nere hos er, spännande! Vad driven han är!! Så han ska serva bilar med? Är han bilmekaniker med? impad

Ja många av de egenskaper du skriver hör nog egenföretagare till men jag tror ej det är ett måste eller ngt alla har. en det blir nog lättare om man inte är slarvig, tankspridd och har svårt att fokusera mm. Men jag tror nog även att många entreprenörer är risktagare och drömmare och visionärer men det behövs nog med i samhället.

Under en kortare tid kan man ta på sig mer "ansvar och arbete" hemma men det är nog ej hållbart i längden tror jag, man måste känna i hjärtat och magen att det är ok och att man trivs!!

KRAM!!

2010-08-24 @ 23:16:57
URL: http://familjensweetie.blogspot.com
Postat av: Jennie

Förstår att du ej hunnit/orkat vara i bloggvärlden pga av värk mm. Starkt att du orkar med! Jo en verkstad är öppnad, med allt vad det innebär. Aningen trötta är vi nu, mest han kanske! Nej, självklart håller det inte i längden att jag sköter allt här hemma, det kommer jag inte heller gå med på hihi;) Då får han nog veta att han lever!!! :)



Tror aldrig jag skulle passa som egenföretagare för jag är en typisk drömmare, tror jag! Risktagare är jag dock ej, jag stöter och blöter allt 500 gånger innan jag ändrar något, köper något, säger något osv!! Ja, du fattar! Slarvig, nej absolut inte! Tankspridd....nja, det kan jag va, hihi!! Per är den mest fokuserade jag vet, ingen drömmare alltså!



Tankspridda slarvers har jag stött på ute bland entreprenörer och de kommer nog inte så långt! Fast å andra sidan man kan få lägga ner även om man har allt minutiöst planerat och ekonomin ordnad också, så det är lite av ett lotteri!



Kram!!



2010-08-26 @ 18:22:02
Postat av: Jennie

Caroline: Glömde ju skriva att ja, han är bilmekaniker, fordon på gymnasiet för hundra år sedan. 7 års erfarenhet på Volvo i Torslanda innan han valde att plugga vidare...så både utbildning och erfarenhet finns:)

2010-08-26 @ 18:26:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0