I dag gick vi skilda vägar...


han mot Göteborg och jag mot Hässleholm. Han skulle tömma och städa sitt nuvarande lager och jag skulle shoppa kläder. Sagt och gjort, jag kom till Hässleholm med mamma och Lova i dag kl 11 och det första jag hittade var två klänningar till Lova som kommer sitta som en smäck nu till hösten. Därefter byggde jag upp ett inre hot mot mig själv "handlar du inte kläder till dig själv nu så kommer du inte ha något att sätta på dig vid nästa fest/bjudning" Det funkade för jag förflyttade mig från barnavdelningarna till vuxenavdelningarna och slutnotan blev way too much, men nu har jag en fin svart gå-bort-klänning, två långa lite tunnare koftor, två sjalar, en puderfärgad topp, en grå topp och en brosch. Trots det stora hålet i min plånbok så kom jag hem nöjd och glad. Med oss hem fick vi även en dörrskylt med Lovas namn, salva som lindrar eventuella getingstick och ett schampoo som kostade mer än vad jag vanligtvis lägger på schampoo. 

När vi skulle hem med bussen hände något ovanligt. En man i pensionsåldern med asiatiskt utseende går på bussen visar sitt kort som är för gammalt/ inte är laddat med pengar. Han vägrar betala för resan och sätter sig i ett säte. Chauffören reser sig upp och säger att han måste lämna bussen. Pensionären vägrar, han låtsas att han inte förstår vad chauffören menar. Chauffören ringer på polis och under tiden kommer en godhjärtad kvinna fram till mannen och undrar om han vill att hon betalar hans biljett så är allt ur världen. Mannen kan helt plötsligt bättre svenska och tackar artigt nej. En asiatisk kvinna i liknande ålder som sitter i sätet bakom oss säger något till mannen som vi inte förstår, men han ignorerar henne. Polisen kommer inte, de har inte resurser. Flera minuter försenad startar chauffören bussen. Mannen sitter kvar. Han får åka med trots allt, chauffören har inte lust att försöka mota ut en skör pensionär och det utnyttjas likaväl som det asiatiska utseeendet och den knaggliga svenskan som kanske inte var så knagglig när det väl kom till kritan. Kvinnan som sitter bak oss var troligen hans fru som hoppat på bak i bussen medan mannen underhöll chauffören med sitt ogiltiga kort. De hoppade nämligen av tillsammans. Lusfräckt!!! Bussen var nästintill full ändå var det ingen som vågade ställa sig upp och visa sitt missnöje, visa vad som gäller. Det är inte meningen att vissa ska betala för sin resa och andra inte. Det fungerar inte så. Min mamma är en av dem som aldrig skulle ställa sig upp, hon muttrar i tysthet istället. Lova satt i mitt knä och vred sig av missnöje. Hade det inte varit för mamma och Lova så hade jag fan i mig ställt till med en scen. Svenska folket är för mesiga, hade vi befunnit oss i Frankrike hade situationen blivit en annan. Visst hade väl folket kommit till chaufförens undsättning, visat vad som var rätt? Hjälpt till att argumentera. Det kvittar vilken nationalitet du tillhör, om du är vit, svart, brun eller gul. Alla människor fårstår budskapet att "du måste lämna bussen" Detta var ett rent spel för gallerian. Han spelade dum, helt enkelt....och vi, svenska folket, är minst lika jävla dumma! 

Jag är absolut inte rasist. Det är lite svårt att vara det när 50 procent av mina vänner har utländsk härkomst och jag har valt dem alla som mina vänner för att det är underbara människor. Det är däremot ett måste att poängtera detta när man använder sig av begrepp som "svenska folket" och "asiatisk". I detta fallet var det ingen skillnad på det gamla paret och oss övriga svenskar. Jag menar, jag tror säkert att detta gamla paret var svenska medborgare i allra högsta grad. Det är bara så fult att utnyttja det faktum att man ser ut som om man nyligen invandrat till Sverige för att komma undan kostnaden av en biljett. Spela svag och oförstående....sånt retar gallfeber på mig, sedan spalar det ingen roll om du är vit, svart, brun eller gul. Man gör bara inte så! Svenska gamlingar som beter sig likadant i Asien är minst lika avskyvärda i mina ögon! Det är beteendet det är fel på! 

När mannen i fråga skulle gå av bussen fick han göra det där bak tillsammans med sin fru. Fastän han suttit precis bakom chauffören där fram vägrade denne öppna dörren åt honom när han skulle stiga av. Med all rätt!!

 

Kommentarer
Postat av: Maria

Va kul att du hittade så mkt till dig själv. Det är man värd som småbarnsmorsa hos oss är det Henke eller Malcolm som får kläder. Jag prioritera bort mig själv ofta tyvärr

Irriterande med såna som försöker sno åt sig gratisresor med buss och tåg. Jag hade rest mig upp och hjälpt chauffören i den situationen. Du känner ju mig



Kramelikram

2010-08-01 @ 09:48:41
Postat av: Jennie

Jag vet att du hade gjort det, Mia;) Men det är bra, så ska det va!!! Malcolm är äldst, det är väl därför han får nya kläder? Men att Henke ska ha mer än dig...not fair;) Du får se till att det är din tur nu vännen. Kram på dig

2010-08-01 @ 11:47:00
Postat av: Kiqi

Helt galet beteende!! Man blir bara förbannad. Och det är ännu värre när det ska använda nationalitet/ålder/handikapp eller liknande för att komma undan med saker. Då vill de minsann bli särbeandlade. Men när någon särbehandlar dem utan att de själva valt det. Ja då är folk rasister istället. Dubbelmoral, den värsta moralen!

2010-08-06 @ 23:14:31
URL: http://babymama-2009.blogspot.com/
Postat av: Jennie

Ja ellerhur? Grrr, va arg man blir!!

2010-08-08 @ 10:33:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0