Jag kanske skulle bli den där...

lipiga kräsna typen som jag var innan jag fick barn. Använda redkens dyraste schampoo, endast gå till de bästa frisörerna, springa en halvmil åt motsatt håll när jag hör ordet hårmodell. Varför, tänker ni nu. Varför ska hon "stroppa till sig"? Jo det ska jag förklara för er. Egentligen hade jag bara behövt sätta in en bild, de säger ju som bekant mer än tusen ord. Men en bild sätter man dock inte in på sin blogg om man har tillstymmelse till värdighet i kroppen. Därför ska jag nu förklara vad jag råkade ut för i Växjö i går när jag satt hårmodell.

Jag och syrran kom dit glada i hågen och tog en morgonfika på ett café innan vi skulle vara på salongen. Goaste Hilma var också med, hon fick en fralla med ost. När vi kom till studio C bestämde vi att Josse skulle börja sitta i stolen och jag gå en runda med Hilma på stan. Sagt och gjort, Hilma och jag traskade omkring i en och en halv timme på shoppingtur innan vi vågade oss tillbaka till salongen. Josse var inte ens färdigklippt då och jag tänkte - Shit, det här kommer ta hela dagen om båda ska färga sina hår också. Hilma och jag stannade kvar och Josse blev klar. Det blev inte som hon tänkt sig, men hon blev jättefin ändå. Hon behöll sitt mörk, mörk bruna, nästan på gränsen till svarta hår som hon passar i och fick en snygg klippning. Jag valde hellugg och några nyanser ljusare vilket jag bittert ångrar. Jag hade en bild med mig i mobilen som jag hittat på nätet kvällen innan. Frissan var precis som jag tänkte fast kortare, så jag sa åt henne att jag ville behålla min längd...och det var i princip det enda som lyckades, om jag säger så. Färgen blev pissgul på sina ställen och inte alls på vissa ställen. Förstår ni vad jag menar? Längderna om-färgades tre gånger utan resultat. Färgen bet helt enkelt inte där. Ett tag trodde jag de skämtade med mig, att det satt en dold kamera någonstans och att jag skulle hamna på tv eller nåt. Gubb-jävlen (ja han heter så numera, han som äger salongen och som var lärare till Jenna) tog en fintandad kam och drog allt vad han kunde i min hårbotten för att som han sa "jämna ut färgen". Jag tänkte i mitt stilla sinne, kan man inte jämna till färgen utan att dra sönder hårbotten, vad har hårbotten med håret att göra? I alla fall, när det äntligen skulle sköljas ur skvätte han vatten i hela ansiktet på mig. Frisörer brukar göra allt för att undika det. Jag bad irriterat om en handduk, men han fattade inte vinken. Det sved obeskrivligt mycket i min hårbotten och när terrorn var över och jag satte mig i stolen fick jag lite smått panik på färgen. När det var torkat höll jag på och dö! Han började snacka om hur vi skulle fixa detta, om jag hade tid att stanna ytterligare några timmar och så vidare. Just då hade jag inte ätit på 5-6 timmar och var vrålhungrig, Josse var på stan och undrade varför jag aldrig blev klar. Jag ringde henne och hon kom till salongen, stod utanför med vagnen. När jag öppnade dörren såg jag på henne att hon inte visste om hon vågade skratta. Jag stegade fram till vagnen tog mössan som låg i korgen och satte den på huvudet. Vad fan ska jag göra?, sa jag till Josse. En sak är säker jag kommer inte ta av mig mössan på restaurangen nu när vi ska äta. Vi åt och kom fram till att mitt hår inte pallar mer terror i dag. Jag gick dit och sa att jag förutsätter att vi inte kommer att behöva betala en krona för detta, men att jag låter en annan frisör göra vid håret en annan dag när det har fått vila och hämta sig lite. Gubb-jävlen godtog detta och gav mig en färg som var så lik den jag hade när jag kom och sa att jag kunde prova med den om ett par dagar. I värsta fall får jag boka en tid hos frissan, men å andra sidan, jag hade behövt gå till frissan i vilket fall som helst. Mitt hår var inte vackert innan heller, som sagt! 

Skulle hälsa till alla er läsare från syrran, att vi hade i alla fall tur med vädret!  

Kommentarer
Postat av: Elin

Å, stackare! Känner paniken i mig när jag läser ditt inlägg men kan inte annat än att skratta när jag läser, men jag förstår att det inte är det minsta roligt! Fruktansvärt när man sitter utlämnad hos frisören och så känner man att man inte blir nöjd!! Hoppas den andra frgen tar och att du blir nöjd med håret!!!

2010-02-25 @ 14:46:33
URL: http://narvitvablirtre.blogspot.com
Postat av: Jennie

Haha, jo det var meningen att ni läsare skulle skratta, skrev det med lite ironi och skrattade själv också efter ett tag;)Krävs det inte mer än så för att knäcka en så är det ju inte bra:) Ja jag hoppas också färgen blir bra, vi ska ha besök av Lovas farmor och hennes nya gubbe i helgen, kram

2010-02-25 @ 18:30:43
Postat av: Maria

Nähä, du menar inte detta? Tråkigt.Per får ta upp stora plånboken och betala ett nytt frisörbesök till dig, tycker jag. Det är sånt man ska ha dem till, gubbarna! Jämnställd jag är nu va;)

Jag tror inte det kan vara så illa som du säger, väl? Detta hände mig en gång också, men då var jag runt 20 och vägrade visa mig ute;) Kram

2010-02-25 @ 21:05:13
Postat av: Janina

Oj då.. Jobbigt när det inte blir som man tänkt men man får se det med humor...även om det är svårt. Som du sa, ni hade i alla fall tur med vädret! ;)



Tack för det fina inlägget i min blogg. Williams dag har varit kanon och gäster har vi faktiskt inte haft, men varit ;) På lördag blir det kalas x 2. Så det räcker nog med gäster för ett tag sen ;)

Ja vi ses på söndag om inte annat :)

Kram till Lova från William

och från mig till er =)

2010-02-25 @ 21:21:27
URL: http://enkarleksresa.blogspot.com
Postat av: Malin

Men gud va hemskt! Tycker synd om dig! Hoppas dom får ordning på håret när du går tillbaka!

Kram!

2010-02-25 @ 21:21:47
URL: http://malansnyaliv.blogg.se/
Postat av: Jennie

Janina: Ja ellerhur på vädret, haha! Det är mer jobb med ett 1 årskalas än vad man tror kan jag tänka mig! Lova fyller i april, men jag har redan börjat planera lite. Köpte tex formar till cupcakes i Växjö när vi var där! Ska prova baka trots att det inte är min grej riktigt;) Tårtan vågar jag inte göra, så den ska beställas. Såg i din blogg att du gjort en superfin till William, verkligen imponerad! Ses på söndag, ja. Kram

2010-02-25 @ 22:15:02
Postat av: Jennie

Malin: Haha, ja du skulle sett mig alltså! Ska nog hinna få ordning på skatboet innan lördag när vi ska ha gäster;) Kram

2010-02-25 @ 22:16:04
Postat av: Kajsa

Ha, du skriver kul inlägg. synd på ditt hår bara. hoppas det löser sig/Kajsa

2010-02-25 @ 22:21:44
Postat av: Jennie

Maria: Glömde ju svara dig här, men ja Per kunde gott betalat;) men jag provar färgen jag fick med mig hem först. Jag har väntat in i det sista nu så att håret verlkigen har fått repa sig. Kram



Kajsa: Ja det hoppas jag också:)

2010-03-02 @ 10:12:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0